Co to jest cold mailing? Jakie elementy się na niego składają? Czego należy unikać i jak pisać wiadomości, które staną się prostą drogą do skutecznej sprzedaży? Opowiem Ci, jak to zrobić bez gruszek na wierzbie i owijania w bawełnę.
Trzymaj się zdrowo,
Cold mailing: co to takiego?
Cold mailing to typ wiadomości email, które są wysyłane do osób, z którymi kontaktujemy się pierwszy raz. Zadaniem takiego mailingu jest wzbudzenie zainteresowania i nawiązania kontaktu, który w przyszłości może zakończyć się kupnem naszego produku/usługi.
Czy cold mailing musi być cold?
Nie wiem jak Ty, ale ja nie znoszę telemarketerów, którzy na siłę próbują mi coś wcisnąć w ogóle nie słuchając, co mam do powiedzenia. W cold mailingu też łatwo jest przesadzić, jeżeli za bardzo skupimy się na własnym produkcie, nie zwracając uwagi na odbiorcę - nie tylko nie osiągniemy pożądanego efektu, ale również możemy trafić na listę spamerów.
Niezależnie od tego, czy jesteś copywriterem, właścicielem ogromnego i świetnie prosperującego biznesu, czy właścicielem obiecującego start up-u, nie zwalnia Cię to z pamiętania, że po drugiej stronie Twojej działalności stoi człowiek z całym bogactwem własnego inwentarza.
Rodzaje cold mailingu
Przez lata cold mailing ulegał różnym transformacjom. Na początku były to proste, trochę zaczepne wiadomości. A następnie bardziej rozbudowane treści. Obecnie możemy wymienić kilka rodzajów cold mailingu, pamiętając, że i tak nie jest to zamknięta lista:
- cold mailing w formie dobrze napisanej historii z morałem
- cold mailing doceniający odbiorcę
- cold mailing płynnie przechodzący od powstania problemu do zaprezentowania konkretnego rozwiązania
- cold mailing oparty na znajomości problemów, z jakimi mierzy się odbiorca wiadomości
- cold mailing skoncentrowany na korzyściach płynących ze współpracy
Rodzajów cold mailingu jest wiele i z czasem tworzą się nowe. Jeden rodzaj nie wyklucza drugiego. Np. można napisać wiadomość w formie historii z morałem a równocześnie koncentrować się na korzyściach płynących ze współpracy.
Cold mailing: po co to?
Głównym celem cold mailingu jest sprzedaż. Zazwyczaj z tej formy komunikacji korzystają osoby odpowiedzialne za jej generowanie: przedstawiciele handlowi, doradcy, różnego rodzaju konsultanci, menagerowie a czasami nawet sami marketerzy.
Cold mailing ma za zadanie dotrzeć do osób, które są zazwyczaj niedostępne lub odporne na innego rodzaju działania sprzedażowe. Nie muszę chyba tłumaczyć, że wiadomość cold mailingowa musi być odpowiednio zbalansowana, aby nie zniechęcić do siebie potencjalnego odbiorcy.
Przepis na udany cold mailing
- Zdefiniuj i znajdź właściwego odbiorcę
- Sformułuj ciekawy i zachęcający do kliknięcia temat wiadomości
- Zadbaj o swoją wiarygodność (pisz jako Ty, nie używaj automatów do wysyłki maili)
- Dopracuj treść (tekst jest tutaj przecież najważniejszy)
- Zadbaj o wartość tekstu (uszanuj człowieka, który siedzi po drugiej stronie)
- Dopasuj przekaz do odbiorcy (jeśli piszesz do wszysztkich, to tak, jakbyś pisał do nikogo)
- Nie lej wody (pisz konkretnie i merytorycznie - nie zawsze znaczy to "krótko", pamiętaj jednak, że odbiorcy mają dzisiaj mało czasu)
- Zadawaj pytania otwarte (po drugiej stronie jest człowiek myślący, więc pozwól mu pomyśleć)
- Nie wysyłaj takiego samego maila do wszystkich (kopiuj/wklej - to mass mailing, a nie cold mailing).
RODO jak... RODOdendron
W świetle panujących przepisów wysyłka cold mailingu nie jest już tym samym, co kiedyś. Nie wolno wysyłać wiadomości do odbiorców, których adresy mailowe zostały zdobyte w sposób nielegalny lub niewłaściwy. Jeżeli wysyłasz informację handlową, musisz posiadać udokumentowane zgody na przetwarzanie danych. Jeżeli nie prowadzisz takiej ewidencji, możesz narazić się na poważne konsekwencje prawne.
Jeśli potrzebujesz copywritera...
Służę słowem, pisz śmiało: kontakt@monikapawelec.pl. Nie "paniuj" mi, tylko zacznij wiadomość od: Cześć Monika. Chętnie się dowiem, jak mogę Ci pomóc.
Trzymaj się zdrowo,
Cześć!