Mogłoby się wydawać, że wspaniały produkt oznacza niesamowitą sprzedaż. Gdyby tak rzeczywiście było, nikt nie potrzebowałby copywriterów. Dlaczego jesteśmy potrzebni i jakie błędy popełniono w tekstach, które nie sprzedają?
Pisanie tekstów w oparciu o zbyt szybkie obietnice
Jeśli Twój tekst nie sprzedaje, niekoniecznie jest to kwestia zaniechania języka korzyści (choć i pod tym kątem, warto się przyjrzeć). Równie często popełnianym błędem jest zbyt wczesne składanie obietnic. O co tu chodzi?
Wyobraź sobie panią Kasię, która rozpoczęła dopiero prowadzenie własnego biznesu, ma już jakąś grupkę fanów i sympatyków, ale wciąż jest to stosunkowo niewielkie grono. Pani Kasia wrzuca na swoje media coś naprawdę super, jakiś niesamowity bonus lub nieziemską okazję. Jest podekscytowana, bo wie, że ona sama nie przeszłaby obojętnie obok takiej oferty. I... cisza. Okazuje się, że nikt nie podchwycił, a wpis zebrał może 2-3 lajki i tyle. Co się stało?
Po pierwsze, grupa obserwująca Panią Kasię może być wciąż zbyt mała, by dać się wciągnąć w tego typu interakcje. Po drugie, z całą pewnością grupa jest zbyt mało zaangażowana. Nie jest to wina tej grupy, ale konsekwencja braku działań Pani Kasi. Systematyczne budowanie zaangażowania i jakość oferowanych treści, doprowadzają do długofalowych korzyści. Dlatego sprzedaż warto poprzedzać jakąś wartością, o którą bezpłatnie wzbogaci się Czytelnik już po samej lekturze tekstu.
Jak to zrobić? Powiedz Czytelnikowi coś, czego nie wie. Daj mu jakąś operacyjną wiedzę, którą będzie mógł w swoim życiu wykorzystać. Pokaż, że wartości, które reprezentujesz Ty i Twój produkt są ze sobą spójne i przede wszystkim, nie są wymyślone na potrzeby chwili. Zupełnie inną kwestią jest składanie obietnic bez pokrycia, które mogą wynikać z błędnego rozumienia języka korzyści - tekst na ten temat znajdziesz tutaj.
Dalej nie wiesz jak to zrobić? W takim razie potrzebny Ci copywriter. Dobry copywriting polega na tworzeniu treści w oparciu o realne możliwości produktów lub usług. Dlatego jeżeli już chcesz składać obietnice, skorzystaj z umiejętności copywritera, który pokaże Ci jak składać je w sposób możliwy do spełnienia, w oparciu o wiedzę na temat Twojego produktu lub usługi. Praca copywritera nie polega na tym, by napisać JAKIŚ tekst, ale na tym by tekst spełniał określone cele i zadania. Każde słowo ma znaczenie, podobnie jak ułożenie zdań, czy formalna struktura tekstu. SEO copywritingu nie należy się bać, ponieważ wspiera Twój biznes niezależnie od tego, czy tworzysz robótki ręczne, czy jesteś właścicielem dużej firmy.
Milczysz o wątpliwościach - a czym zajmuje się copywriter?
Każdy produkt i każda usługa generują rozmaite obawy i wątpliwości w potencjalnych Klientach. Jednym z kardynalnych błędów podczas pisania tekstów, jest konsekwentne milczenie na temat obaw i wątpliwości. Każdy najprostszy wybór zakupowy jest naznaczony bilionem potencjalnych wątpliwości, jaki sens ma udawanie, że ich nie ma?
Copywriter potrafi odnaleźć potencjalne obiekcje Klientów i wejść z nimi w dyskusje. Ale w mądrą dyskusję, w której przedstawi odpowiedzi na obawy i rozwiązania dla rozmaitych potrzeb, zanim te zdążą się pojawić. Nie chodzi tutaj o wciskanie czegoś na siłę, ale o przedstawienie realnych rozwiązań dla możliwych wątpliwości, czy problemów.
Przykład? Możesz kupić zwykły talerzyk dla dziecka, któremu rozszerza się dietę, a możesz kupić taki z silikonową przyssawką. Myślisz sobie, że w sumie bez sensu wydawać to 15 zł na jakąś przyssawkę, a wtedy copywriter mówi Ci: hej, dzieci często bawią się jedzeniem - może warto wydać te 15 zł, żeby nie musieć wydawać więcej pieniędzy na malowanie ściany po spotkaniu z sosem od spaghetti? Talerzyki z silikonowymi przyssawkami nie są niezbędne w każdej rodzinie, ale mogą wspierać rodziców w codziennych sytuacjach, jeśli akurat ich dzieci są aktywniejsze przy jedzeniu.
Brak entuzjazmu do własnego produktu lub usługi
Jeśli Twoje teksty nie sprzedają, być może sam nie okazujesz entuzjazmu względem tego, co masz do zaoferowania. Mam takie coś, jak chcecie to bierzcie, jak nie to nie. Może to sprawi, że może coś Ci się poprawi, a może nie, wtedy szukaj gdzie indziej. Serio, można znaleźć w Internecie bardzo wiele tekstów skonstruowanych w podobny sposób, ich wartość sprzedażowa nie jest zerowa, ale wręcz ujemna.
Na zdrowy rozum, czy kupisz pralkę od kogoś, kto powie Ci, że może będzie dobrze dopierać, a może nie? Jeśli nie, to dlaczego w taki sposób reklamujesz swoje własne produkty czy usługi? Być może brak Ci pewności siebie, albo masz problem z doborem odpowiednich słów? W tym drugim pomoże Ci copywriter. Pisanie to tylko wisienka na torcie całej pracy copywritera. Zarówno w content jak i w copy, trzeba zrobić porządny research i spędzić trochę czasu z Wujkiem Google. Copywriterzy na co dzień zajmują się wyłanianiem wartości produktów lub usług oferowanych przez różne branże. Żadne słowo w copywritingu nie jest przypadkowe, a dobry copywriter potrafi uzasadnić swoje teksty i wypowiedzi. A także wyjaśnić dlaczego z pewnych zabiegów warto w tekście zrezygnować, a inne zostawić.
Kim jest copywriter?
Copywriter to wsparcie dla Twojego biznesu. Możesz sprzedawać fantastyczne rzeczy i oferować bardzo ciekawe usługi, ale nie musisz być mistrzem słowa. Poza tym, delegowanie zadań, pomoże Ci zaoszczędzić czas i spożytkować go inaczej. Być może napisanie dobrego tekstu, który faktycznie będzie sprzedawał - jest dla Ciebie trudne lub zajmuje zbyt wiele czasu, w takim wypadku warto zlecić to komuś, kto zajmuje się tym zawodowo.
Jeśli piszesz, pisz z pasją. Jeśli potrzebujesz wsparcia, napisz do mnie. Chętnie pomogę Ci przy stworzeniu treści. Nie ograniczam się tematycznie, a na co dzień pracuję dla wielu branż. Zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl
Trzymaj się zdrowo,
Cześć!
Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!