Jak dobierać słowa kluczowe pod SEO?
Słowa lub frazy kluczowe jednych kręcą, innych odstręczają. Czy rzeczywiście ma to sens, by się przed nimi wzbraniać? Czy wiesz, które z nich ważą odpowiednio dużo, aby wesprzeć Twój biznes?
Jedni piszą o kalorycznych słowach kluczowych, ja wolę mówić o mięsie
Dobrze dobrane frazy moim zdaniem mięsem copywritingu. Dobrze się klikają, generują określone efekty i pomagają osiągać mierzalne korzyści płynące z ich użycia. Wśród tych korzyści można wymienić np. wartościowy i organiczny ruch pochodzący z wyszukiwarki, podejmowanie aktywności, czy dokonywanie zakupów.
Słowa kluczowe mają za zadanie nie tylko nabijać kliki i zwiększać ilość czasu spędzanego na stronie, ale przede wszystkim ich rolą jest pozytywny wpływ na konwersję. Wyrażający się we wzroście sprzedaży, leadów i osób subskrybujących daną osobę, czy kanał.
Używanie słów kluczowych - czego boją się Klienci?
Niektórym Klientom słowa kluczowe kojarzą się z nienaturalnie brzmiącym tekstem, który jest pisany dla lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania a niekoniecznie dla realnego czytelnika. Błąd takiego myślenia, najczęściej polega na tym, że te osoby już zetknęły się z copywritingiem. Jednak był to copywriting w złym wydaniu, który z pełnym i dobrze dopasowanym SEO nie miał wiele wspólnego.
Zamawiane treści muszą być adekwatne do miejsca, w którym będą publikowane i do celu, który mają osiągnąć. Istnieje cała masa giełd oferujących copywriting w baaardzo niskiej cenie, niestety ale w zdecydowanej większości, jakość usług jest równie niska, co ich cena. Przy czym nie chodzi mi tutaj o ewentualne poprawki, które mogą zdarzyć się każdemu, ale poziom tekstu i np. brak odpowiedniego rytmu. Powstawianie fraz kluczowych w określone miejsca to jedno, ale całość musi mieć swój vibe. Przede wszystkim musi być spójna i wiążąca się w swego rodzaju reakcję łańcuchową.
Jeżeli Klient był we wcześniejszym kontakcie z tego rodzaju "copywritingiem", trudno się dziwić, że frazy kluczowe budzą w nim skrajnie negatywne odczucia. W praktyce oznacza to, że osoby poważnie traktujące copywriting mają często za zadanie odwracać negatywny trend, który rozpoczął ktoś inny. Czemu takie ważne jest to, gdzie w wynikach wyszukiwania wyświetla się Twoja strona? Jak odpowiednio dobierać słowa kluczowe?
Frazy kluczowe z użyciem długiego ogona
Mięso stanowiącą dobrą pożywkę dla Czytelników i wyszukiwarek to najczęściej frazy typu long tail. Składają się przynajmniej z kilku słów, a ich długi ogon charakteryzuje się wysokim stopniem sprecyzowania. Jak to wygląda w praktyce?
Wpisz w Google frazę "wysypka u dziecka" a zobaczysz wszystkie możliwe scenariusze, z czego co drugi będzie bardziej stresujący. Znajdziesz w ten sposób: ospę, odrę, alergię po szczepieniu, Covid, czy AZS. Jednym słowem wszystko i nic. A teraz spróbuj sprecyzować wpisując frazę long tail: "wysypka u dziecka wysoka temperatura trzy dni co to". Wujek Google od razu pospieszy Ci z odpowiedzią wyrzucając wynik z Medonetu:
"Rumień nagły (gorączka trzydniowa) jest często pierwszą chorobą zakaźną niemowląt i małych dzieci w wieku od 6 miesięcy do 3 lat. Wywoływana jest przez wirusa HHV. Charakterystycznym objawem jest gorączka, która utrzymuje się przez kilka dni, a następnie wysypka podobna do różyczki."
Chwytasz różnicę? Pierwsza fraza kluczowa jest na tyle ogólna, że obejmuje całe spektrum chorób i możliwości. Druga fraza jest rozbudowana i tak silnie doprecyzowana, że Google w zasadzie nie ma żadnych wątpliwości. Miejcie jednak na względzie, że posłużyłam się tym tylko dla przykładu. Nawet jeśli sprawdzacie wyniki Google w takich przypadkach, zawsze warto skonsultować je z lekarzem i osobą wykwalifikowaną do tego, aby stawiać diagnozy.
Long tail w wynikach wyszukiwania
Słowa kluczowe zbite w całe frazy stanowią swego rodzaju ścieżkę do celu. Jeśli droga jest precyzyjna będzie dobrze pozycjonowana w wyszukiwarce Google. Jak jednak ją odkryć, aby móc ją stworzyć? Warto wesprzeć się takimi narzędziami, jak np. SurferSEO albo Answer The Public. Dzięki nim, można znaleźć pytania, jakie nurtują ludzi i zastanowić się, w jakim obszarze i zakresie jesteśmy w stanie na nie odpowiedzieć. Frazy kluczowe będą się różnić w zależności od kraju, w którym przebywacie i w zależności od języka, w którym piszecie.
Warto o tym pamiętać, ponieważ niektórym wydaje się, że polskimi frazami można przyciągnąć zagranicznego Klienta. Oczywiście istnieją translatory, ale pamiętajmy, że style copywritingu i budowy tekstów, również są dyktowane kulturą danego kraju. Aby zobaczyć te różnicę warto wybrać sobie jakiś jeden temat i porównać ze sobą teksty napisane w kilku różnych językach. Każda kultura wypracowała swoje schematy, które również mają wpływ na konstrukcję tekstów. Jeżeli mamy ciąg słów kluczowych znajdujących się we frazie, mięsista kolejność tych słów w innym języku może być zupełnie inna - dlatego, jeśli przyjdzie Wam do głowy wrzucanie fraz w translator, zrezygnujcie zanim zaczniecie. Najlepiej korzystać z narzędzi, które pozwolą wam od razu sprawdzić słowa kluczowe dla Waszej strony internetowej w innym języku (przy założeniu, że planujecie teksty obcojęzyczne i chcecie dotrzeć do Klienta zagranicznego).
Po czym poznać, że dana fraza jest mięsem?
Mięsiste zestawienia słów kluczowych charakteryzują zazwyczaj 3 rzeczy, które z łatwością zapamiętacie. Są to:
- duży stopień skomplikowania, a to oznacza, że takie frazy zaczynają się od dwóch słów, a mogą skończyć na kilkunastu
- niski poziom średnich wyszukiwań w skali miesiąca
- generowanie ponadprzeciętnych wyników (wyświetlenia, subskrypcje, sprzedaż, czy udostępnienia...) - w praktyce oznacza to, że ruch z tego typu fraz konwertuje się częściej, niż w przypadku bardziej ogólnych zapytań
Słowa kluczowe do strony internetowej - warto, czy nie warto?
Jeśli działasz w Internecie to zakładam, że chcesz, aby inni wiedzieli o Twojej działalności. Żeby tak było i aby po nitce trafić do kłębka, warto tworzyć teksty w oparciu o właściwą przędzę i kombinację poszczególnych splotów. Słowo ma moc, ale nie tak dużą jak słowo kluczowe. Dlatego zanim skreślisz korzystanie z dobrodziejstw pozycjonowania, przemyśl to koniecznie.
A jeśli potrzebujesz copywritera, który wesprze Twój biznes dostarczając treści, zapraszam: kontakt@monikapawelec.pl. Moja praca to pasja, nie wybieram pomiędzy branżami, jeśli masz dodatkowe pytania możesz przeczytać moje Q&A lub napisać bezpośrednio na maila. Możesz też postawić mi kawę za to, że dzielę się wiedzą i doświadczeniem na tej stronie (pod moim imieniem znajdziesz zielony przycisk), będzie mi bardzo miło!
Trzymaj się zdrowo,
Cześć!
Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się koniecznie na mój Newsletter!